Stappenplan bij problemen met een e-mailaccount
Soms kan het gebeuren dat het niet (meer) lukt om e-mail te verzenden en/of te ontvangen. Dat is ontzettend vervelend! Er kunnen tal van redenen zijn waarom je e-mailaccount niet goed functioneert. Om je zo goed en zo snel mogelijk te helpen, geven wij hieronder een stappenplan.
Dit artikel is bedoeld voor het geval je geen mail kunt ontvangen en/of versturen.
Ondersteuning
Kom je er met onderstaande stappen niet uit en wil je gebruik maken van onze hulp? Lees dan verder over onze ondersteuning op afstand. Neem gerust contact op voor meer informatie. Vermeld eventueel een alternatief e-mailadres waarop we je kunnen bereiken als je daar geen toegang toe hebt.
Hieronder volgen een aantal stappen die kunnen helpen om de oorzaak te vinden en/of het probleem op te lossen. We vragen je om alle stappen langs te gaan, zodat we de meest bekende oorzaken kunnen uitsluiten. Mocht je contact met ons opnemen voor aanvullende ondersteuning, dan zullen we vragen welke stappen je al reeds genomen hebt.
1
wachtwoord controleren
Om zeker te weten dat de gegevens die je gebruikt correct zijn, is het verstandig dit te controleren door in te loggen op webmail. Ga naar https://xolution.nl/hulpbronnen/webmail en vul je domeinnaam in. Log vervolgens in met je volledige e-mailadres en bijbehorend wachtwoord.
2
instellingen controleren
Check of de instellingen van je e-mailaccount kloppen. Iedere afwijking kan de oorzaak zijn van de problemen, dus check alles nauwkeurig.
Kloppen de gegevens met de instellingen op de pagina hierboven, maar werkt het ophalen en/of verzenden nog steeds niet? Dan is er mogelijk een lokale oorzaak: bijvoorbeeld in het apparaat of het netwerk. Zie de volgende stap.
3
een ander netwerk proberen
Het kan voorkomen dat er een blokkade ontstaan is tussen jouw apparaat en ons netwerk, bijvoorbeeld omdat je te vaak met verkeerde gegevens hebt proberen in te loggen. Dat kan ook ongemerkt gebeuren: wanneer je bijvoorbeeld een nieuw wachtwoord hebt aangemaakt en je op één van de apparaten die je gebruikt nog het oude wachtwoord hebt staan. Deze probeert daar automatisch mee in te loggen, wat de server ziet als een hack-poging.
Kon je bij stap 1 de webmail niet openen, dan is de kans groot dat het IP-adres van je apparaat geen toegang krijgt tot onze server. Probeer hetzelfde dan nogmaals, maar dan via een ander netwerk: bijvoorbeeld op je telefoon met 4G.
Werkt het op een ander netwerk wel? Dan zit je vaste IP-adres in onze firewall en moet deze weer vrijgegeven worden. Dit gebeurt normaliter automatisch binnen 30 tot 60 minuten. Zo niet, dan moeten wij dit handmatig voor je doen. Ga in dat geval naar de toolpagina van Xontrol en kopieer het IP-adres dat weergegeven wordt. Neem vervolgens contact op en vermeld daarbij:
- Soort probleem dat je ervaart;
- Jouw IP-adres;
- Alternatief e-mailadres waarop we je kunnen bereiken.
4
ondersteuning vragen
Kom je er met bovenstaande stappen niet uit? Neem dan contact met ons op en geef daarbij, indien nodig, een alternatief e-mailadres op waarop we je kunnen bereiken. Afhankelijk van de aard van het probleem zullen we voorstellen een afspraak in te plannen voor ondersteuning op afstand. Vervolgens bekijken we samen wat de beste oplossing is voor jouw probleem.